vrijdag 16 mei 2008

Wat is productiviteit? (Deel 2)

Een post op "The Growing Life" heeft me met de neus op de feiten gedrukt: er zitten een hoop dingen in mijn hoofd die ik er blog-gewijs uit zou willen krijgen maar waar ik niet onmiddellijk de tijd voor krijg. Het gevolg is dat anderen dat eerst doen. Maar ach, alles is al eens gezegd dus maakt het niet zo veel uit...

Niet dat ik het eens ben met alles wat er wordt geschreven in bovenstaand bericht, zeker niet als je in acht neemt dat je binnen productiviteit over verschillende niveaus kan praten en dat die vaak door elkaar worden gehaald.

Nu wil ik het kort over iets hebben dat daar bij aanleunt en ook verband houdt met de 3 niveaus binnen productiviteit. Er is een tweede dimensie wanneer we structuur willen brengen in productiviteit. Die dimensie heeft te maken met de schaal:

Productiviteit betekent voor een bedrijf iets anders dan voor een persoon binnen dat bedrijf. Het optimaliseren van een proces binnen een team verloopt anders dan binnen een departement. Vaak zullen de doelen voor een persoon binnen zijn werk omgeving anders liggen dan voor het bedrijf waarbinnen die persoon werkt. Nochtans hebben de bedrijfs processen vaak een grote invloed op de persoonlijke processen van een werknemer.

Gelijkaardig zou je kunnen zeggen dat de waarden en doelen van een individu sterk bepaald worden door de groep, familie, cultuur, maatschappij, enz waarbinnen dit individu zich bevindt. Met andere woorden: draai het of keer het, we zijn een kind van de maatschappij, ook als het over productiviteit gaat.

Het wordt dus tijd dat we het eenvoudige schema uit het vorige bericht uitbreiden, maar dat is voor een andere keer...

Geen opmerkingen: