dinsdag 25 maart 2008

Captain's Log, stardate ...

Een persoonlijk logboek is handig om verschillende redenen. Ik hou al lang een tekst bestand bij met zaken die in mijn hoofd springen, die ik aan het uittesten ben, enz. Een van de nadelen van een dergelijk tekstbestand is dat het niet zo makkelijk is om er meta-informatie in op te slaan (datum/uur, context, zoek informatie, hyperlinks, enz). Mensen met meer kennis van software ontwikkeling dan ik hebben hier verschillende oplossingen voor gevonden, vaak gebaseerd op bepaalde programma's (VIM, Emacs, etc.).

Voor 'de gewone mens' is er echter ook een alternatief voorhanden. Ik gebruik het nu enkele dagen en begin meer en meer de voordelen ervan in te zien: TiddlyWiki.

TiddlyWiki (slideshow presentatie) is in feite een soort mini-blog website die je makkelijk op je PC kan installeren (het is 1 bestand) of online hosten. Het aanmaken van kleine berichtjes, nota's, todo's, enz gaat snel en eenvoudig. Je kan zoeken, een context toevoegen (tags), sorteren, afdrukken, enz. Uur en datum worden automatisch toegevoegd. Voor de meer geavanceerde gebruiker of toepassing zijn er plugins.

Een van de krachtigste hulpmiddelen is het gebruik van labels/tags. Ik probeer er een gewoonte van te maken elke dag mijn 'tiddlers' te overlopen en correcte labels toe te kennen, een beetje zoals ik met mijn todo list doe (zie later).

Geen opmerkingen: