maandag 31 maart 2008

Een slechte gewoonte afleren door er een andere toe te laten

Er is reeds heel wat geschreven en gepraat over 'stoppen met roken', starten met sporten, gezonder eten, enz. Er zijn talrijke boeken en andere bronnen te vinden hierover.

Ik ben momenteel een 'methode' aan het gebruiken die ik nog niet elders ben tegen gekomen: één slechte gewoonte afleren door er een andere toe te laten.

Ik wou al een tijdje stoppen met koffie drinken en ik wil ook minstens 1.5 liter water drinken per dag. In plaats van beide veranderingen/gewoontes onmiddellijk in te voeren, drink ik een kop koffie 'ter beloning' van het feit dat ik al voldoende water heb gedronken. Ik ben er vandaag mee begonnen, en het werkt nog steeds!

Dit past in het idee dat je veranderingen in je leven 'stapje voor stapje' dient door te voeren... Wel opletten dat je geen slechte gewoontes introduceert op die manier.

Geen opmerkingen: